letecká záchranná služba

 

Když posádka vrtulníku DSA na základně Letecké záchranné služby (LZS) v Ústeckém kraji dostala 12. prosince loňského roku pokyn od operačního střediska, aby vzlétla k život ohrožujícímu případu sraženého dítěte při dopravní nehodě v čase 6.59 hodin – tedy jednu minutu před oficiálně stanoveným ministerským časem, kdy může podle norem vzlétnout, nikdo netušil, že ministerstvo zdravotnictví odmítne tento let zaplatit. Takových případů ale eviduje DSA na svých základnách v Ústí a Hradci Králové osm a ministerstvo zdravotnictví jí odmítá za záchranu lidských životů zaplatit a navíc ve svém přípisu zakazuje tyto lety provádět mimo provozní. V Ústeckém kraji, kde nebylo kvůli potížím s výběrovým řízení  dosud rozhodnuto o budoucím provozovateli, navíc tyto lety DSA provozuje za režijní náklady.

Posádka vrtulníku v polovině prosince, který se na místo prosincové nehody v Huntířově vzdálené od ústeckého traumacentra 30 kilometrů, doletěla včas a zachránila mladou dívku.  „Po příletu na místo nehody bylo zjištěno, že se jedná o mladou ženu s diagnózou polytraumatu, která byla na místě zajištěna v režimu kompletní intenzivní péče včetně intubace, řízení ventilace a díky tomuto včasnému zásahu byla předána do zdravotnického zařízení a bylo tak možné zachovat nadále její život,“ píše ve svém vyjádření pro ministerstvo zdravotnictví první místopředseda představenstva DSA Daniel Tuček. Pokud by pro ni vyjela sanita kvůli dodržení jedné minuty, její život by byl velmi pravděpodobně fatálně ohrožen.

Podobných vzletů, k nimž obdržela posádka vrtulníku pokyn z dispečinku záchranné před stanovenou vzletovou dobou nebo těsně po ní, pomohlo za prosinec a leden zachránit šest lidských životů Ve dvou případech záchranáři svůj boj o život pacienta prohráli.

Ministerstvo zdravotnictví ve své argumentaci z 9. března letošního roku podepsané náměstkem pro zdravotní péči profesorem Romanem Prymulou upozorňuje na pravidla platná od začátku letošního roku, že „provozovatel je nad rámec výše uvedené pohotovosti oprávněn přijmout pokyn záchranné služby též v rozmezí 30 minut před zahájením pohotovosti a 30 minut po ukončení pohotovosti.“ Tato pohotovost je ve všech ročních obdobích stanovena o 7 hodin ráno, přičemž nejpozdější start v zimních měsících je v 16 hodin a ve 21 hodin v období od května do konče července. Do konce roku 2016 přitom platila jiná pravidla.

„I v takovém případě by se start vrtulníku z ústecké základny do ministerstvem vymezeného času vešel, protože vrtulník startoval v 6 hodin a 59 minut. Vůbec nerozumím tomu, proč to ministerstvo zdravotnictví považuje za porušení smlouvy,“ upozorňuje záchranář liberecké záchranné služby a poslanec Stanislav Mackovík (KSČM).

Ve svém vyjádření pilot DSA Daniel Tuček upozorňuje na to, že „členové výjezdové skupiny jsou povinni splnit pokyn operátora zdravotnického operačního střediska nebo pomocného operačního střediska k výjezdu, a to do 2 minut od obdržení pokynu. Tím není v případě letecké výjezdové skupiny dotčeno právo velitele letadla rozhodovat o provedení letu podle jiného právního předpisu.“

Záchranář a poslanec Stanislav Mackovík, který je také členem sněmovního zdravotního výboru, k tomu dodává, že vedení resortu zdravotnictví opakovaně ujišťovalo poslance, že se kvalita LZS od roku 2017 nezhorší a nezhorší se ani podmínky pro tuto poskytovanou službu. „Současná situace je ale tragickou ukázkou neschopnosti ministerstva. Do poloviny roku 2016 ve výjimečných případech umožňoval nasazení v LZS i v noci. Technicky a výcvikem posádek je tedy možné létat i v noci, nebo bezpečně provádět zásahy mimo dobu určenou ministerstvem,“ konstatoval Mackovík a dodal, že navíc v dopise náměstek Prymula zapomněl na změnu zimního času na letní. „Trochu jim uteklo v tzv. pohotovostní době, že se dá létat do 20 hodin. Oni stanovují jen provozní pohotovost do 18 hodin. Opravdu je pro ně pacient na posledním místě. Tak špatné to v organizování dostupnosti LZS v naši zemi ještě nikdy nebylo,“ uzavřel Mackovík.